Het spuiten van je RC auto met lexaanverf?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat er twee grote verschillen zijn tussen de bestuurbare auto’s met een lexaan (transparant flexibele) body en de ABS (hard kunststof gekleurd) body’s. Beiden hebben een totaal andere manier van spuiten en hebben ook een andere soort verf nodig.

Laten we eerst eens gaan kijken naar het spuiten van de Lexaan Body’s. Deze kom je vooral tegen bij de bestuurbare auto’s van Tamiya, Traxxas, ARRMA en veel meer.


Het spuiten van een lexaan body

Voorbereiding is alles en dat geldt misschien nog wel meer bij het spuiten van je model. Zorg dat je altijd een ruime omgeving hebt die ook schoon is. Het laatste wat je wilt is stof in je lak. We zien veel mensen die buiten gaan spuiten als je dat doet pas dan wel op dat je geen bomen en hoge planten in de buurt hebt staan vooral in het voorjaar en de zomer. Deze geven vaak de bekende gele stoflaag af welke je spuitwerk behoorlijk kan verpesten.


Stap 1: Schoonmaken van de body

Voor een goed resultaat is het belangrijk dat de body goed schoon is voordat je gaat beginnen met het afplakken. Voor het beste resultaat zijn er speciale lexaan reinigers welke je kunt gebruiken. Maar het ouderwetse afwasmiddel werkt ook nog altijd gewoon goed (geen geurtjes of toevoegingen!). Het is heel belangrijk om na het wassen de body goed droog te maken met een pluisvrije doek. Je wilt geen stofjes achterlaten in je body.


Stap 2: Afplakken van de body

Bij lexaan body’s doe je het afplakken en het spuiten aan de binnenkant van de kap, over de buitenkant zit vrijwel altijd een beschermfolie welke je moet laten zitten tot je klaar bent met het spuiten. Dit zorgt ervoor dat eventuele nevel van het spuiten niet je kap kan verpesten. Let dus goed op dat de folie nog aanwezig is en geen schade heeft. Indien nodig herstel het met wat tape.

Voor het afplakken van de ramen leveren de meeste fabrikanten een voorgesneden of uitgetekend stickervel mee voor de vorm van de ramen. Op deze manier kun je deze eenvoudig afplakken neem hier rustig de tijd voor want loshalen en opnieuw plakken maakt het eindresultaat vaak alleen maar mindere mooi. Pas ook op dat je niet te veel met je vingers aan de kap zit. Dit zorgt voor vette afdrukken en dat kan ervoor zorgen dat je vlekken in je verf krijgt of dat je verf zelfs weer loslaat na het spuiten.

Als het je eerste body is om te spuiten maak het jezelf dan niet te moeilijk met allerlei complexe patronen. Vaak is het beter om met enkele lijnen of een effen kleur te beginnen als eerste body voor het mooiste resultaat. De kans dat je de lat voor jezelf te hoog legt is heel groot en dat komt het resultaat vaak niet ten goede. Maak ook gebruik van de speciale afplaktape van bijvoorbeeld Tamiya en Revell. Deze tape tast je lak niet aan en laat geen lijmresten achter ook niet als je het al een paar dagen geleden hebt aangebracht. Veel goedkope tapes van de bouwmarkten doen dit wel.

Bij het afplakken van meerdere kleuren is het belangrijk om je te realiseren dat doordat je de kap van binnenuit spuit je altijd begint met de donkerste kleur (zwart, blauw, groen) en dan terugwerkt naar steeds lichtere kleuren. Bij het afplakken tape je dus de lichtere kleuren eerst af.


Stap 3: Het daadwerkelijk spuiten van de body

Heb je alles goed en netjes afgeplakt? Zitten er geen luchtbellen onder je tape randen of opstaande randjes dan kunnen we gaan beginnen. Zoals we al zijden werk altijd van donker naar licht. Anders zal de donkere verf door de lichtere kleur heen komen in je spuitwerk.

Om goed te kunnen spuiten is het belangrijk dat je de bus op kamertemperatuur hebt of iets warmer. Een veel toegepaste truc is om de spuitbussen in handwarm water te plaatsen (40-50 graden) om de druk iets te verhogen en het spuiten egaler te maken. Uiteraard blijft schudden van de spuitbus van groot belang om de verf goed te verdelen door de bus heen want je wilt geen spetters.

Bij het spuiten is het altijd van belang dat je omgeving niet alleen schoon is maar ook dat het niet regent zelfs als je binnen spuit zal de luchtvochtigheid van buiten invloed hebben op je lak. Nu zijn lexaan verfen hiervoor minder gevoelig maar het beste is om het op een droge dag te doen zonder dat het mistig is geweest. De temperatuur moet tussen de 15 en 25 graden zijn voor het beste resultaat.

Met lexaan verf begin je dan ook altijd met hele dunne lagen, de verf is van zichzelf vaak niet 100% dekkend dus het kan soms best een paar lagen duren voordat je echt kleur resultaat begint te zien. Laat je dus niet verleiden door te snel dikke lagen te spuiten want dan krijg je al snel last van druipers en andere lelijke effecten. Als je wilt zien of de kleur goed begint te dekken kijk dan tegen het licht in met de body om te zien of de kleur egaal is op alle plekken die je hebt gespoten. Zo niet pas dan meer lagen toe tot dat je wel dit resultaat hebt bereikt. Sommige kleuren worden nooit volledig dekkend dus als de kleur egaal is stop dan met het verder aanbrengen van extra lagen. Verderop leggen we je uit hoe je hiermee om gaat bij lexaan body’s.

Nadat je de donkerste kleur gespoten hebt ga je steeds naar de eerstvolgende donkerste kleur totdat je alle kleuren hebt gehad. Als je alle kleuren hebt gespoten kan het nodig zijn om de body nog te backen om de kleuren echt tot leven te wekken dit geldt vooral bij felle kleuren en diepe metallic kleuren. Het backen van je spuitwerk doe je over het algemeen met zwart, wit of zilver het effect verschilt per kleur

  • Zwart: Dit maakt de body in zijn geheel donkerder en kan een mooi diep effect geven op transparante metallic kleuren
  • Wit: Dit maakt juist het geheel lichter en feller van kleur dit passen we vooral toe bij diverse felle kleuren zoals neon kleuren. Het wit zorgt ervoor dat de body echt pas tot leven komt.
  • Zilver: Hiermee zorg je ervoor dat de diepte van je lak meer tot leven komt en hou je de kleur vrij neutraal. Afhankelijk van de lichtere kleuren kan het effect geven aan blanke kleuren.




Stap 4: Uitknippen en monteren

Nu je model helemaal in kleur staat wordt het tijd om je body uit te knippen en te monteren. Voor het uitknippen van de body heb je een zogeheten lexaan schaar nodig. Deze schaar is speciaal gemaakt hiervoor en werkt door zijn speciale vorm veel makkelijker dan bijvoorbeeld een huishoudschaar. Vaak is het verstandig om eerst de grote stukken ruw uit te knippen zodat je daarna makkelijker bij de kleine hoekjes kan komen met het uitknippen. Zorg ervoor dat je een knippende beweging blijft maken en druk de schaar dus nooit volledig dicht tijdens het knippen dit zorgt voor lelijke “breuk” lijntjes bij het knippen.

Nu je de kap hebt uitgeknipt is het verstandig om met een schuurblok en een lege jampot de laatste rafeltjes glad te maken. Met de schuurblok kun je eenvoudig de rechte lijnen netjes maken zorg dat je geen rafeltjes achterlaat want dat zijn risico’s voor het scheuren van de kap tijdens het rijden. De jampot of andere pot met een goede diameter voor jouw body maakt het rond schuren van de spatbord randen een heel stuk makkelijker!

Als laatste stap gaan we zorgen dat de body posten op de juiste plek komen, dit is misschien wel de belangrijkste klus tijdens het monteren want je wilt niet dat je body scheef komt te zitten op je auto. Gelukkig zijn er wat handigheidjes die het monteren een stuk eenvoudiger maken. Vaak is het verstandig om de body posten alvast iets in te korten zodat ze ca 1cm langer zijn dan de lengte die je echt nodig hebt. Vervolgens plak je op de plekken waar de body posten ongeveer komen wat stukjes tape in de body. Als laatste stap brengen we wat tippex of verf aan op de body posten als we de body vervolgens rustig goed positioneren op de auto dan zal je daarna zien dat er 4 duidelijke punten op de tape te zien zijn. Deze gaten kun je vervolgens uitboren met een speciale lexaanboor. Gebruik geen accuboormachine de kans is groot dat de boor zal happen in het dunne materiaal en daarmee een scheur in je kap kan maken.




Stap 5: bijna klaar!

Nu je body gespoten, uitgeknipt en gemonteerd is kun je de folie aan de buitenkant van de auto verwijderen. Deze folie heeft ervoor gezorgd dat je tijdens het spuiten geen last hebt van verf nevel wat de body verpest. Nu de folie verwijderd is kun je gaan beginnen met het aanbrengen van de stickers. Bij sommige bodies zijn deze al voorgesneden zodat je ze eenvoudig kunt loshalen van het vel. Bij anderen moet je deze zelf uitknippen. Het aanbrengen van de stickers is eenvoudig maar wel een precies klusje. Uiteraard ben je zelf vrij om te kiezen welke stickers je wel of niet aanbrengt op de body.

 














Veel gemaakte fouten OOPS!

Uiteraard kunnen er ook dingen misgaan tijdens het spuiten gelukkig zijn veel oorzaken snel te verklaren en goede leermomenten voor je volgende model. Als het alleen de verf is die niet gelukt is kun je nog overwegen om een zogeheten paint killer te gebruiken. Deze verwijderd de oude verf van je body maar het resultaat is heel erg afhankelijk van de verf en de body zelf een goed resultaat in schoonmaken is dus zeker niet gegarandeerd!


Te dik spuiten van de verf

Misschien wel de meest gemaakte fout, in tegenstelling tot wat velen denken zijn ook modelbouwers vaak ongeduldig we willen soms te snel en gaan daardoor dikker spuiten. Helaas heeft dit een paar nadelige gevolgen waaronder dat de kans groot is dat er druipers ontstaan in de verf. Als ook dat de verf veel slechter of mogelijk zelfs niet droogt. Lexaanverf droogt het beste bij dunne laagdiktes doordat het uit moet kunnen dampen.


Meerdere merken lexaan verf door elkaar gebruiken

Bij geen enkele verf is het aan te raden om meerdere merken door elkaar heen te gebruiken. Dit zorgt helaas vaak toch voor problemen omdat merken net even een andere samenstelling gebruiken waardoor de verf op elkaar reageert. Dit kan zorgen voor het bubbelen van de verf of zelfs het compleet loslaten van de verf.


Niet goed afplakken

Afplakken is een precies klusje, een kleine opening zorgt al snel voor problemen want de verf zoekt ongenadig zijn weg onder de kleinste kiertjes en gaatjes. Neem dus vooral de tijd voor het afplakken


Niet goed schoonmaken

Vette vingers en andere restanten kunnen ervoor zorgen dat je verf niet goed hecht aan de body, maar ook voor vervuilde effecten denk aan vingerafdrukken in de lak of vegen. Een ander risico is als er nog vervuiling in de kap zit dat de verf naar de vervuiling toe zal trekken.


Rafeltjes/scheurtjes niet verwijderd voor het rijden

We zien dit heel vaak, het gevolg is dat je bij een aanrijding al snel een scheur krijgt in je kap. Deze scheuren maken de kap zwakker met als gevolg dat je body veel minder lang meegaat. Even de randen schuren is maar 15-30 minuten werk maar zorgt voor een veel langere levensduur van je body.


Te vochtig, warm of koud

Helaas is verf gevoelig voor deze omstandigheden, je moet er dan ook voor zorgen dat niet alleen je eigen spuitwerk goed is maar ook dat je dit doet onder de juiste omstandigheden. Als je spuit bij een te hoge luchtvochtigheid zal de verf veel moeilijker drogen dit kan ervoor zorgen dat de hechting niet goed is of de verf te zacht blijft. Bij een te hoge temperatuur droogt de verf weer te snel waardoor deze al bijna droog is voordat die op je body aankomt hierdoor kan de verf niet goed hechten op je body.