Het spuiten van de Lexaan body van je RC auto!
Het spuiten van je RC auto met lexaanverf?
Allereerst is het belangrijk om te weten dat er twee grote
verschillen zijn tussen de bestuurbare auto’s met een lexaan (transparant
flexibele) body en de ABS (hard kunststof gekleurd) body’s. Beiden hebben een
totaal andere manier van spuiten en hebben ook een andere soort verf nodig.
Laten we eerst eens gaan kijken naar het spuiten van de
Lexaan Body’s. Deze kom je vooral tegen bij de bestuurbare auto’s van Tamiya,
Traxxas, ARRMA en veel meer.
Het spuiten van een lexaan body
Voorbereiding is alles en dat geldt misschien nog wel meer
bij het spuiten van je model. Zorg dat je altijd een ruime omgeving hebt die
ook schoon is. Het laatste wat je wilt is stof in je lak. We zien veel mensen
die buiten gaan spuiten als je dat doet pas dan wel op dat je geen bomen en
hoge planten in de buurt hebt staan vooral in het voorjaar en de zomer. Deze
geven vaak de bekende gele stoflaag af welke je spuitwerk behoorlijk kan
verpesten.
Stap 1: Schoonmaken van de body
Voor een goed resultaat is het belangrijk dat de body goed
schoon is voordat je gaat beginnen met het afplakken. Voor het beste resultaat
zijn er speciale lexaan reinigers welke je kunt gebruiken. Maar het ouderwetse
afwasmiddel werkt ook nog altijd gewoon goed (geen geurtjes of toevoegingen!). Het
is heel belangrijk om na het wassen de body goed droog te maken met een
pluisvrije doek. Je wilt geen stofjes achterlaten in je body.
Stap 2: Afplakken van de body
Bij lexaan body’s doe je het afplakken en het spuiten aan de
binnenkant van de kap, over de buitenkant zit vrijwel altijd een beschermfolie
welke je moet laten zitten tot je klaar bent met het spuiten. Dit zorgt ervoor
dat eventuele nevel van het spuiten niet je kap kan verpesten. Let dus goed op
dat de folie nog aanwezig is en geen schade heeft. Indien nodig herstel het met
wat tape.
Voor het afplakken van de ramen leveren de meeste
fabrikanten een voorgesneden of uitgetekend stickervel mee voor de vorm van de
ramen. Op deze manier kun je deze eenvoudig afplakken neem hier rustig de tijd
voor want loshalen en opnieuw plakken maakt het eindresultaat vaak alleen maar
mindere mooi. Pas ook op dat je niet te veel met je vingers aan de kap zit. Dit
zorgt voor vette afdrukken en dat kan ervoor zorgen dat je vlekken in je verf
krijgt of dat je verf zelfs weer loslaat na het spuiten.
Als het je eerste body is om te spuiten maak het jezelf dan
niet te moeilijk met allerlei complexe patronen. Vaak is het beter om met
enkele lijnen of een effen kleur te beginnen als eerste body voor het mooiste
resultaat. De kans dat je de lat voor jezelf te hoog legt is heel groot en dat
komt het resultaat vaak niet ten goede. Maak ook gebruik van de speciale afplaktape
van bijvoorbeeld Tamiya en Revell. Deze tape tast je lak niet aan en laat geen
lijmresten achter ook niet als je het al een paar dagen geleden hebt
aangebracht. Veel goedkope tapes van de bouwmarkten doen dit wel.
Bij het afplakken van meerdere kleuren is het belangrijk om
je te realiseren dat doordat je de kap van binnenuit spuit je altijd begint met
de donkerste kleur (zwart, blauw, groen) en dan terugwerkt naar steeds lichtere
kleuren. Bij het afplakken tape je dus de lichtere kleuren eerst af.
Stap 3: Het daadwerkelijk spuiten van de body
Heb je alles goed en netjes afgeplakt? Zitten er geen
luchtbellen onder je tape randen of opstaande randjes dan kunnen we gaan beginnen.
Zoals we al zijden werk altijd van donker naar licht. Anders zal de donkere
verf door de lichtere kleur heen komen in je spuitwerk.
Om goed te kunnen spuiten is het belangrijk dat je de bus op
kamertemperatuur hebt of iets warmer. Een veel toegepaste truc is om de
spuitbussen in handwarm water te plaatsen (40-50 graden) om de druk iets te
verhogen en het spuiten egaler te maken. Uiteraard blijft schudden van de
spuitbus van groot belang om de verf goed te verdelen door de bus heen want je
wilt geen spetters.
Bij het spuiten is het altijd van belang dat je omgeving
niet alleen schoon is maar ook dat het niet regent zelfs als je binnen spuit
zal de luchtvochtigheid van buiten invloed hebben op je lak. Nu zijn lexaan
verfen hiervoor minder gevoelig maar het beste is om het op een droge dag te
doen zonder dat het mistig is geweest. De temperatuur moet tussen de 15 en 25 graden
zijn voor het beste resultaat.
Met lexaan verf begin je dan ook altijd met hele dunne
lagen, de verf is van zichzelf vaak niet 100% dekkend dus het kan soms best een
paar lagen duren voordat je echt kleur resultaat begint te zien. Laat je dus
niet verleiden door te snel dikke lagen te spuiten want dan krijg je al snel
last van druipers en andere lelijke effecten. Als je wilt zien of de kleur goed
begint te dekken kijk dan tegen het licht in met de body om te zien of de kleur
egaal is op alle plekken die je hebt gespoten. Zo niet pas dan meer lagen toe
tot dat je wel dit resultaat hebt bereikt. Sommige kleuren worden nooit
volledig dekkend dus als de kleur egaal is stop dan met het verder aanbrengen
van extra lagen. Verderop leggen we je uit hoe je hiermee om gaat bij lexaan body’s.
Nadat je de donkerste kleur gespoten hebt ga je steeds naar
de eerstvolgende donkerste kleur totdat je alle kleuren hebt gehad. Als je alle
kleuren hebt gespoten kan het nodig zijn om de body nog te backen om de kleuren
echt tot leven te wekken dit geldt vooral bij felle kleuren en diepe metallic
kleuren. Het backen van je spuitwerk doe je over het algemeen met zwart, wit of
zilver het effect verschilt per kleur
- Zwart: Dit maakt de body in zijn geheel donkerder en kan een mooi diep effect geven op transparante metallic kleuren
- Wit: Dit maakt juist het geheel lichter en feller van kleur dit passen we vooral toe bij diverse felle kleuren zoals neon kleuren. Het wit zorgt ervoor dat de body echt pas tot leven komt.
- Zilver: Hiermee zorg je ervoor dat de diepte van je lak meer tot leven komt en hou je de kleur vrij neutraal. Afhankelijk van de lichtere kleuren kan het effect geven aan blanke kleuren.
Stap 4: Uitknippen en monteren
Nu je model helemaal in kleur staat wordt het tijd om je
body uit te knippen en te monteren. Voor het uitknippen van de body heb je een
zogeheten lexaan schaar nodig. Deze schaar is speciaal gemaakt hiervoor en
werkt door zijn speciale vorm veel makkelijker dan bijvoorbeeld een huishoudschaar. Vaak is
het verstandig om eerst de grote stukken ruw uit te knippen zodat je daarna makkelijker
bij de kleine hoekjes kan komen met het uitknippen. Zorg ervoor dat je een
knippende beweging blijft maken en druk de schaar dus nooit volledig dicht
tijdens het knippen dit zorgt voor lelijke “breuk” lijntjes bij het knippen.
Nu je de kap hebt uitgeknipt is het verstandig om met een
schuurblok en een lege jampot de laatste rafeltjes glad te maken. Met de
schuurblok kun je eenvoudig de rechte lijnen netjes maken zorg dat je geen
rafeltjes achterlaat want dat zijn risico’s voor het scheuren van de kap
tijdens het rijden. De jampot of andere pot met een goede diameter voor jouw
body maakt het rond schuren van de spatbord randen een heel stuk makkelijker!
Als laatste stap gaan we zorgen dat de body posten op de
juiste plek komen, dit is misschien wel de belangrijkste klus tijdens het
monteren want je wilt niet dat je body scheef komt te zitten op je auto.
Gelukkig zijn er wat handigheidjes die het monteren een stuk eenvoudiger maken.
Vaak is het verstandig om de body posten alvast iets in te korten zodat ze ca
1cm langer zijn dan de lengte die je echt nodig hebt. Vervolgens plak je op de
plekken waar de body posten ongeveer komen wat stukjes tape in de body. Als
laatste stap brengen we wat tippex of verf aan op de body posten als we de body
vervolgens rustig goed positioneren op de auto dan zal je daarna zien dat er 4
duidelijke punten op de tape te zien zijn. Deze gaten kun je vervolgens
uitboren met een speciale lexaanboor. Gebruik geen accuboormachine de kans is
groot dat de boor zal happen in het dunne materiaal en daarmee een scheur in je
kap kan maken.
Stap 5: bijna klaar!
Nu je body gespoten, uitgeknipt en gemonteerd is kun je de
folie aan de buitenkant van de auto verwijderen. Deze folie heeft ervoor
gezorgd dat je tijdens het spuiten geen last hebt van verf nevel wat de body
verpest. Nu de folie verwijderd is kun je gaan beginnen met het aanbrengen van
de stickers. Bij sommige bodies zijn deze al voorgesneden zodat je ze eenvoudig
kunt loshalen van het vel. Bij anderen moet je deze zelf uitknippen. Het
aanbrengen van de stickers is eenvoudig maar wel een precies klusje. Uiteraard
ben je zelf vrij om te kiezen welke stickers je wel of niet aanbrengt op de
body.
Veel gemaakte fouten OOPS!
Uiteraard kunnen er ook dingen misgaan tijdens het spuiten
gelukkig zijn veel oorzaken snel te verklaren en goede leermomenten voor je
volgende model. Als het alleen de verf is die niet gelukt is kun je nog overwegen om een zogeheten paint killer te gebruiken. Deze verwijderd de oude verf van je body maar het resultaat is heel erg afhankelijk van de verf en de body zelf een goed resultaat in schoonmaken is dus zeker niet gegarandeerd!
Te dik spuiten van de verf
Misschien wel de meest gemaakte fout, in tegenstelling tot
wat velen denken zijn ook modelbouwers vaak ongeduldig we willen soms te snel
en gaan daardoor dikker spuiten. Helaas heeft dit een paar nadelige gevolgen
waaronder dat de kans groot is dat er druipers ontstaan in de verf. Als ook dat
de verf veel slechter of mogelijk zelfs niet droogt. Lexaanverf droogt het
beste bij dunne laagdiktes doordat het uit moet kunnen dampen.
Meerdere merken lexaan verf door elkaar gebruiken
Bij geen enkele verf is het aan te raden om meerdere merken
door elkaar heen te gebruiken. Dit zorgt helaas vaak toch voor problemen omdat merken
net even een andere samenstelling gebruiken waardoor de verf op elkaar reageert.
Dit kan zorgen voor het bubbelen van de verf of zelfs het compleet loslaten van
de verf.
Niet goed afplakken
Afplakken is een precies klusje, een kleine opening zorgt al
snel voor problemen want de verf zoekt ongenadig zijn weg onder de kleinste
kiertjes en gaatjes. Neem dus vooral de tijd voor het afplakken
Niet goed schoonmaken
Vette vingers en andere restanten kunnen ervoor zorgen dat
je verf niet goed hecht aan de body, maar ook voor vervuilde effecten denk aan
vingerafdrukken in de lak of vegen. Een ander risico is als er nog vervuiling
in de kap zit dat de verf naar de vervuiling toe zal trekken.
Rafeltjes/scheurtjes niet verwijderd voor het rijden
We zien dit heel vaak, het gevolg is dat je bij een aanrijding
al snel een scheur krijgt in je kap. Deze scheuren maken de kap zwakker met als
gevolg dat je body veel minder lang meegaat. Even de randen schuren is maar 15-30
minuten werk maar zorgt voor een veel langere levensduur van je body.
Te vochtig, warm of koud
Helaas is verf gevoelig voor deze omstandigheden, je moet er dan ook voor zorgen dat niet alleen je eigen spuitwerk goed is maar ook dat je dit doet onder de juiste omstandigheden. Als je spuit bij een te hoge luchtvochtigheid zal de verf veel moeilijker drogen dit kan ervoor zorgen dat de hechting niet goed is of de verf te zacht blijft. Bij een te hoge temperatuur droogt de verf weer te snel waardoor deze al bijna droog is voordat die op je body aankomt hierdoor kan de verf niet goed hechten op je body.